Luóhàn Gōng (羅漢功) – Kung-fu osvícených mnichů

07.08.2025

V dějinách čínských bojových umění se často opakuje jedno jméno: Shaolin. Chrám v provincii Henan je obestřen mýty, legendami a zveličenými příběhy. Ale pod těmito nánosy populární kultury se stále skrývají styly, které téměř vymizely – nejen kvůli své náročnosti, ale i kvůli filozofickému přesahu, který byl pro mnoho generací těžko uchopitelný. Jedním z těchto stylů je Luóhàn Gōng, neboli Umění Osvícených.

Kdo byli Luóhàni?

Slovo Luóhàn je čínskou verzí sanskrtského výrazu Arhat – označení pro duchovně probuzenou bytost, která dosáhla osvícení a překonala všechna světská pokušení. V buddhistické ikonografii bývá zobrazováno osmnáct Luóhànů, každý s jinou charakteristikou, postojem a symbolikou. A právě tyto postoje, gesta a mentální kvality daly základ bojovému systému, který nese jejich jméno.

Luóhàn Gōng tak není jen systémem pohybů, ale především komplexní praxí, která spojuje tělesné cvičení, dech, mysl a energii. Vznikl jako kombinace raných indických vlivů (pravděpodobně v době příchodu buddhistických mnichů do Číny) a praktické potřeby klášterní obrany. Styl se rozvíjel po staletí a měl své výkyvy – období slávy, úpadku i téměř zániku.

Základní charakteristika stylu

Luóhàn Gōng je považován za jeden z původních stylů shaolinského kung-fu. Není zaměřený pouze na efektivitu v boji, ale na celkovou proměnu člověka skrze pohyb. Styl pracuje se střídáním napětí a uvolnění, dynamických výpadů a klidných, téměř meditačních pozic. V praxi to znamená, že bojovník může zcela "zmizet" ve své pozici, stát se nečitelným a v okamžiku "vybuchnout" do rychlého a nečekaného útoku.

V tréninku se často používají velmi statické pozice připomínající buddhistické sochy. Ty nejsou jen dekorativní – mají svůj specifický účel. Slouží k posílení těla, rozvoji vnitřní stability, práci se zemí a správnému rozložení váhy. Každý postoj má zároveň mentální kvalitu – například klid, odvahu, soucit nebo neústupnost.

Zajímavé je, že některé sestavy (tzv. Luóhàn Quán – pěst Osvícených) se skládají z osmnácti až devadesáti devíti forem. Některé verze stylu byly považovány za "tajné" a vyučovaly se pouze uvnitř řádu nebo byly předávány v rodině.

Bojové principy

Z pohledu aplikované sebeobrany je Luóhàn Gōng neobvyklý a někdy až matoucí. Mnoho technik působí archaicky, některé pozice vypadají "nepřirozeně" a způsob generování síly se liší od běžných moderních stylů.

Styl nepracuje s lineární agresivitou, ale s principy rotace, spirály, a zejména s vnitřní energií – tzv. nei jin. Používá také útoky na vitální body, přičemž znalost těchto bodů byla součástí hlubšího mnišského učení. Mnohé z těchto technik jsou dnes téměř zapomenuté nebo záměrně vynechávány kvůli jejich nebezpečnosti.

Typický je pohyb "zevnitř ven" – jak fyzicky, tak mentálně. Útočník se může zdát pomalý, pasivní nebo dokonce nepřipravený, ale jakmile se naskytne příležitost, přichází výbušný zásah vedený tělem jako celkem, nikoli pouze rukou či nohou.

Dech a energie

Luóhàn Gōng se neomezuje pouze na fyzické techniky. Nedílnou součástí systému je dechová praxe a práce s vnitřní energií (qi). Styl obsahuje statické cvičení připomínající qigong, ale s větším důrazem na tělesné ukotvení a prohloubení stavu vnitřního ticha.

Trénink dechových sekvencí je zaměřen na podporu vitality, harmonizaci vnitřních orgánů a kultivaci klidné mysli. V některých školách se dokonce učí práce s vizualizací, zvukem nebo mentálními obrazy – to vše s cílem rozvinout sílu "ze středu".

Proč styl téměř zanikl

Styl Luóhàn Gōng byl vždy považován za "vysoké učení". V moderní době, kdy se většina studentů bojových umění zaměřuje na viditelnou efektivitu, sportovní výkon nebo rychlé výsledky, působí tento styl zastarale. Vyžaduje roky praxe, hluboké porozumění a ochotu kultivovat nejen tělo, ale i mysl. Právě proto postupně vymizel z většiny veřejných škol.

Další důvod spočívá v kulturních otřesech. Během kulturní revoluce v Číně byla většina tradičních učení potlačena. Starší mistři se stáhli do ústraní nebo uprchli do Tchaj-wanu či jihovýchodní Asie, kde pokračovali v předávání stylu jen velmi omezenému okruhu studentů.

Dnes je jen několik málo mistrů, kteří styl Luóhàn Gōng vyučují v jeho původní, hluboké formě. Většinou jde o jednotlivce v Číně, Malajsii nebo USA, kteří jej přijali jako celoživotní cestu, ne jako "techniku".

Má Luóhàn Gōng místo v dnešním světě?

Přestože je styl téměř neznámý, může mít v dnešní době zvláštní význam. V době, kdy je člověk neustále zahlcen podněty, trpí stresem a ztrácí kontakt s vlastním tělem, nabízí Luóhàn Gōng cestu zpět. K sobě. K vnitřnímu tichu, rovnováze a síle, která nepřichází zvenčí, ale vyrůstá z nitra.

Zároveň se stále jedná o reálný bojový systém – i když jeho efektivita není postavena na sportovní dynamice, ale na přesnosti, vnímání a načasování. V kombinaci s prací s energií, dechem a tělem jako celkem jde o výjimečný nástroj rozvoje.

Luóhàn Gōng je jako starý pramen v horách

skrytý, klidný, ale nesmírně silný. Není určen pro každého. Neosloví ty, kdo hledají rychlé vítězství nebo okázalé formy. Ale kdo hledá cestu, najde v tomto stylu hloubku, která přesahuje rámec běžného tréninku.

Možná je právě teď čas, aby i v Evropě začaly znovu klíčit semínka tohoto ztraceného umění.